Strukturę organizacyjną określa Regulamin Organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy w Nisku. Organizacja wewnętrzna wynika z podziału zadań, zakresu działania komórek organizacyjnych oraz indywidualnych zakresów czynności pracowników.
Osoby sprawujące funkcje
1. Nadzór i kontrolę nad bieżącą działalnością w ŚDS sprawują:
- Dyrektor - w pełnym zakresie
- Główny Księgowy - w sprawach gospodarki finansowej
2. Dyrektor ŚDS zatrudnia, odpowiednio do potrzeb:
- psychologa,
- terapeutów,
- instruktorów terapii zajęciowej,
- pielęgniarkę,
- psychiatrę,
- opiekunów,
- innych specjalistów, według rodzaju i zakresu usług świadczonych w ŚDS
3. Osoby zatrudnione w ŚDS powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz wykazywać predyspozycje do pracy z osobami przewlekle psychicznie chorymi, niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz spektrum autyzmu.
4. Pracownicy zobowiązani są do dbania o wysoką jakość świadczonych usług i ich skuteczność, przestrzegania obowiązujących procedur, zarządzeń i regulaminów dotyczących funkcjonowania ŚDS, prowadzenia dokumentacji. Wraz z dyrektorem tworzą zespół wspierająco-aktywizujący.
5. Szczegółowe zadania poszczególnych pracowników określają zakresy czynności.
Kompetencje Dyrektora
Dyrektor organizuje działalność ŚDS i odpowiada za całokształt funkcjonowania jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami
Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
- Opracowanie Regulaminu Organizacyjnego, programów działalności oraz planów pracy na każdy rok i dla każdego typu domu
- Bezpośredni nadzór nad Domem oraz bieżące kontrolowanie wyznaczonych do realizacji zadań,
- Dobór kadry oraz realizacja polityki kadrowej (zatrudnianie zgodnie z kwalifikacjami, opracowanie Regulaminu Wynagrodzeń),
- Określenie zakresu czynności pracowników,
- Doskonalenie kwalifikacji zatrudnionej kadry przez szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, (przynajmniej co pół roku),
- Dbanie o wysoką jakość świadczonych usług: odpowiednie wyposażenie pomieszczeń w meble i sprzęty niezbędne do prowadzonych w nich zajęć i treningów,
- Dbanie o przyjazną atmosferę, właściwy stosunek personelu do uczestników z poszanowaniem ich godności i prawa do samostanowienia,
- Dbanie o utrzymanie standardów,
- Promowanie ŚDS poprzez założenie strony internetowej i aktualizowanie jej
- Współpraca z ze środowiskiem lokalnym, rodzinami uczestników, ośrodkami pomocy społecznej, poradniami zdrowia psychicznego, organizacjami pozarządowymi, ośrodkami kultury,
- Nadzór nad:
a) prawidłową realizacją zadań Domu,
b) prawidłowym zabezpieczeniem mienia,
c) zachowaniem porządku i dyscypliny w miejscu pracy - wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
- Prowadzenie dokumentacji uczestników,
- Opracowanie sprawozdań z działalności ŚDS,
- Przyjmowanie skarg uczestników i interweniowanie.
Dyrektora w czasie nieobecności zastępuje jego zastępca.
Kompetencje i zadania Głównego Księgowego
Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi ŚDS.
Do zadań głównego Księgowego należy w szczególności:
- Prowadzenie spraw wchodzących w zakres finansowania działalności,
- Prowadzenie rachunków bankowych,
- Organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów finansowo-księgowych,
- Sprawowanie kontroli wewnętrznej z zakresu rachunkowości i finansów,
- Kontrola formalna i rachunkowa dokumentów księgowych : faktur, rachunków, not,
- Opracowanie projektu budżetu, kontrola jego realizacji, aktualizacja oraz monitorowanie postępu finansowego planów budżetowych,
- Sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i finansowej,
- Bieżąca analiza dochodów i dotacji,